שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
מרטין וויטמן מאמין במניות פיננסים
פילוסופיית ההשקעה של וויטמן, אחד ממנהלי ההשקעות המוערכים בעולם, דומה לזו של וורן באפט: קנה והחזק עסק שאתה מבין את פעילותו ושנסחר בדיסקאונט עמוק לעומת השווי האמיתי שלו
קובי ישעיהו 31/3/2008 11:08

מעקב אחרי פעולות מנהלי ההשקעות הותיקים והמוערכים ביותר בעולם, כמו וורן באפט, ג'ים רוג'רס או ג'ורג' סורוס, יכול בדרך כלל לעזור למשקיע הקטן לקבל החלטות חשובות מאוד ונכונות יותר הנוגעות לכספו בכלל ולתיק ההשקעות שלו בפרט.

 

במאמר שפרסמנו כאן לקראת סוף 2007, למשל, ציטטנו שני ענקי השקעות, פול דזמונד וג'ים רוג'רס, שהזהירו מפני שוק דובי שנמצא רק בשלבים הראשונים שלו וצפוי להימשך עמוד לתוך השנה הבאה. דזמונד, מנהל השקעות מפלורידה, חילק אז את תקופת ההשקעות לפי עונות השנה ואמר שהמחזור הדובי מגיע בערך כל ארבע וחצי שנים מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת: ב-1957, 1962, 1970, 1974, 1978, 1982, 1987, 1990, 1994, 1998, 2002 וכעת הגיע תור השוק הדובי הבא.

 

בצורה ציורית אמר דזמונד כי בדיוק כמו שהחורף מנקה עודפים בעולם החי והצומח ומאפשר צמיחה חדשה ורעננה באביב, כך גם שוק דובי מנקה עודפי מלאים, מחירים ורגשות אצל חברות ואנשים ומכין את השטח לשוק השוורים הבא.

 

12-15 החודשים הראשונים של השוק השוורי דומים לאביב: זמן נטיעות וזריעה, 12-15 החודשים הבאים הם הזמן לטיפול, טיפוח והשקייה ואילו השלב הבא, שיכול להימשך עד 30 חודשים, דומה לסתיו: זמן הקציר. לאחר מכן, בחורף, צריך להגן על הזרעים (הכסף) ולהתכונן לבוא האביב הבא.

 

עוד הוא ציין כי בתחילת השלב הדובי כל קבוצות המניות נוטות לרדת אולם לאחר מכן צצות קבוצות שנעות נגד המגמה. הוא העריך אז שהפעם יהיו אלה מניות אנרגיה, בריאות ותרופות וחברות תשתית.

 

ג'ים רוג'רס, שניהל בהצלחה גדולה עם ג'ורג' סורוס את קרן קוואנטום, היה אז פסימי לא פחות מדזמונד. רוג'רס הזהיר לפני כ-3 שנים כי מניית פאני-מיי (סימבול FNM) מנופחת מאוד מכיוון שהחברה לוקחת סיכונים לא הגיוניים והיא מאוד ממונפת. סיטיגרופ (C) נמצאת למעשה בפשיטת רגל וכך גם פאני-מיי, אמר רוג'רס, אולם המימשל לא ייתן לשני המוסדות האלה להתפרק ולכן ילאים אותם בצורה כזו או אחרת. כשנראה מניות פיננסים מובילות ב-5 דולר יהיה כדאי להכנס לשוק בקניות. "קרנות ההשקעה של סינגפור ואבו דאבי שהשקיעו מיליארדים בסיטיגרופ ו-UBS עשו טעות קשה מכיוון שיש לבנקים האלה עוד הרבה בעיות שיצוצו בעתיד וישתקפו במחירי המניות".

 

רוג'רס האמין אז (ועדיין מאמין..) בהמשך עליית מחירי האנרגיה והסחורות החקלאיות. "רמות המלאים נמוכות וכך גם היקף השטחים החקלאיים, בעיקר של חיטה, מנגד הביקושים חזקים וימשיכו לגדול כך שאני צופה שמחירי הסחורות ימשיכו לעלות, ולכן כדאי להתרכז בחברות הפועלות בתחומים אלה".

 

לסיכום אמר רוג'רס: "אנו בשוק דובי מזה זמן ורק מספר מצומצם של מניות מחזיק את המדדים גבוה יחסית. מניות רבות הולכות לרדת ב-80% לאחר שהמשקיעים יבינו שהמספרים שהם פרסמו אינם נכונים".

 

מי שהקשיב אז לדבריהם של דזמונד ורוג'רס יכל לחסוך לעצמו הרבה מאוד כסף וכאבי לב, ואולי בעצם להרוויח הרבה כסף. 

 

מרטין וויטמן הוא "גורו" נוסף ברשימה מוערכת של מנהלי ההשקעות המובילים בעולם. ונכון להיום הוא (ביחד עם אחרים) משקיע במניות פיננסים, בגדול. וויטמן מנהל את קרן הערך "ת'ירד אווניו" בהיקף של כ-14 מיליארד דולר. מאז הוקמה הקרן ב-1990 השיג תשואה שנתית ממוצעת של 16.83% לעומת 12.33% למדד ה-S&P 500.

 

פילוסופיית ההשקעה של וויטמן דומה לזו של וורן באפט: קנה והחזק עסק שאתה מבין את פעילותו ושנסחר בדיסקאונט עמוק לעומת השווי האמיתי שלו. בנוסף, ההנהלה צריכה להיות מוערכת כמובן והעסק חזק מבחינה פיננסית. מתי הוא מוכר ? כשיש שינוי בנתוני הבסיס של העסק, באיתנותו הפיננסית או כשהוא הגיע לרמת מחיר גבוהה מהערך הכלכלי האמיתי שלו.

 

 

כ-37% מנכסי הקרן של וויטמן מוחזקים כיום במניות פיננסים, לעומת 0.9% בלבד במניות טכנולוגיה, 0.4% במניות תשתית, 0.7% במיגזר הבריאות, 3.7% בתעשיה, 1.4% במוצרי צריכה ו-4.9% במניות אנרגיה.

 

לוויטמן יש אחזקות גדולות במניות לג מייסון (סימבול LM), בה מחזיקים עוד הרבה מנהלי השקעות מובילים, MBIA (סימבול MBI), אמבק (ABK) , טלאבס (TLAB) , איי.די.אס (ADS), סי.איי.טי (CIT), MTG והבנקים קולוניאל ופדפירסט (סימבולים FFCO ו-COBK ). 

אחזקות בולטות נוספות: רדיאן (RDN), סנט ג'ו (JOE), נבורס (NBR), אינטל (INTC) וסנקור (SU).

 

וויטמן, אגב, ביצע בששת החודשים האחרונים עסקאות ב-25 מניות שונות, עליהן הוא מופסד נכון להיום כ-24%. וזה מוביל אותנו להערת אזהרה: וויטמן, כמו באפט ואחרים, רוכש מניות בעסקים שהוא מעריך כאמור כי הם נסחרים במחיר נמוך בהרבה לעומת הערך האמיתי שלהם. ואולם, מדובר על הטווח הארוך, מאוד. בטווח הקצר הם אינם מתרגשים (בדרך כלל) מירידות, אפילו חדות, כל עוד הם מעריכים שהעסק יציב וחזק ולכן בטווח הארוך (זה יכול להיות גם 10 שנים..) מחירו האמיתי יצוף.

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com