שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הצרה הגדולה של אורבוטק
קמטק (CAMT) שינתה את כללי המשחק והורידה את המחירים בשוק הבדיקה למעגלים מודפסים - רואים את זה במרווחים הנמוכים שלה ; אורבוטק (ORBK), הגורילה בתחום, נפגעה - דיווחה על תוצאות חלשות, אבל בקרב הזה אין מנצחים.
אבישי עובדיה 19/11/2007 7:28

בשבוע שעבר דיווחה אורבוטק (ORBK) המפתחת מערכות בדיקה למעגלים מודפסים (PCB) ומערכות בדיקה לצגים שטוחים (FPD) על תוצאות מאכזבות לרבעון השלישי. החברה שמובילה בשני תחומי העיסוק העיקריים שלה, הרוויחה פרופורמה 400 אלף דולר בלבד  (1 סנט למניה), בעוד התחזיות דיברו על רווח של 5 מיליון דולר (13 סנט למניה). ההכנסות הסתכמו ב-82.3 מיליון דולר מתחת ל-84-85 מיליון דולר שהעריכו האנליסטים, וברף התחתון שהציבה הנהלת החברה.

 

האכזבה הזו מצטרפת לשורה של מעידות באורבוטק בשנה האחרונה – החברה יורדת בהכנסות מרבעון לרבעון ובהתאמה הרווח מתכווץ. ברבעון השני הסתכמו ההכנסות  ב-88.6 מיליון דולר וברבעון המקביל (השלישי של 2006) הסתכמו ההכנסות ב-106.9 מיליון דולר. בפועל, המצב גרוע עוד יותר שכן בתוך הכנסות הרבעון השלישי השנה מסתתרות הכנסות הרכישה בתחום ההדמיה – כ-3.4 מיליון דולר. אלמלא רכישה זו, ההכנסות היו נופלות לרמת ה-79 מיליון דולר.

 

החולשה הזו מוסברת בהאטה בהקמת מפעלים  לצגים שטוחים בשנה האחרונה, אבל ברבעון האחרון נרשמה צניחה מפחידה בתוצאות העסק המסורתי של אורבוטק – מערכות בדיקה למעגלים מודפסים.  העסק הזה – שמהווה עדיין 60%-70% מפעילותה של אורבוטק , הניב הכנסות (ממוצרים) של 37.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-44.3 מיליון דולר ברבעון הקודם, והחברה הסבירה זאת בחולשה זמנת בשוק היפני. זאת היתה הנקודה המדאיגה בדוחות של אורבוטק, אבל החברה שדרה שזאת  תקלה זמנית והרבעון הרביעי ו-2008 בכלל יעידו על שיפור משמעותי. ברבעון הרביעי, אגב, צופה החברה להכנסות של 90 עד 95 מיליון דולר.

 

ובכן, כמה ימים לאחר פרסום תוצאות אורבוטק, פרסמה קמטק (CAMT) דוחות לרבעון השלישי. קמטק, היא המתחרה של אורבוטק בתחום המעגלים המודפסים, כששתי החברות בעצם שולטות בתעשייה הזו. לאורבוטק, על פי ההערכות כ-65%-70% מהשוק, ולקמטק  15%-20% מהשוק.

קמטק דווקא הצליחה לעמוד בציפיות – דיווחה על הכנסות של  20.2 מיליון דולר מעל לטווח שסיפקה 17 מיליון עד 20 מיליון וזה אגב בשעה שהאנליסטים כיוונו לרף התחתון. בשורה התחתונה דיווחה קמטק על איזון, בעוד שהאנליסטים ציפו להפסד קטן.

 

השיפור בקמטק מגיע בעיקר מתחום הפעילות העיקרי שלה – מערכות בדיקה למעגלים מודפסים, וזה כאמור בשעה שאורבוטק מאבדת גובה בתחום זה. קמטק דיווחה על הכנסות של 12.5 מיליון דולר בתחום (כולל שירות) , לעומת 9.2 מיליון דולר ברבעון הקודם. אבל, הרווחיות בתחום הזה ירדה משמעותית. הרווח הגולמי של קמטק נפל ברבעון השלישי ל-37.6%, בהשוואה למעל 40% ברבעון הקודם וזה מעיד על מכירות במחירים נמוכים משמעותית לעומת הרבעונים הקודמים.

כלל האצבע בקשר לרווחיות אומר שככל שמייצרים יותר הרווחיות משתפרת. יש לזה מספר הסברים ונפרטם בהזדמנות. זה לא מה שקרה כאן. כאן המכירות עלו והמרווחים דווקא ירדו,  וזה אומר שקמטק פשוט מכרה במחירים נמוכים מבעבר. אולי זה בגלל שבקמטק הצטבר מלאי גדול ובחברה  קיבלו החלטה לחסל מלאי.

 

כשעושים אחד ועוד אחד מבינים מה קרה ברבעון – קמטק שנפגשת מול אורבוטק אצל כל לקוח משמעותי, פשוט הלכה הפעם רחוק מאוד עם המחיר וניצחה את אורבוטק בכמה מקומות. זה הוסיף לה כמה מיליונים של הכנסות אבל ברווחיות מאוד נמוכה, וזה פגע באורבוטק הגדולה. האם זה יימשך?

ממה שאורבוטק אומרים הצמיחה תחזור כבר ברבעון הרביעי.  אבל, גם אם זה נכון, השאלה מה יהיו המרווחים. קמטק כנראה הגדירה מחירים חדשים בשוק וזה עלול להשפיע על המרווחים של שתי השחקניות בהמשך.

וכאן אנחנו מגיעים לשאלת השאלות – למה להתקוטט ולהקיז דם אם אפשר להתמזג.

באורבוטק ענו  לנו פעם – "ללקוחות בשוק מתאים שיש שתי מתחרות, הן לא אוהבות שוק בלי תחרות. הם רוצות שלכל מכרז  שלהן יוגשו כמה הצעות. אם נרכוש את קמטק, ייווצר ואקום שאליו תיכנס מתחרה נוספת שתפנה ללקוחות אלו, ונחזור למצב הבסיס – אורבוטק חזקה ומתחרה שנייה שתחליף את קמטק".

אנחנו חושבים שהטיעונים האלו נכונים, אבל משהו בכל זאת השתנה בזמן האחרון. ראשית, קמטק, היא כבר לא רק מעגלים מודפסים, יש לה חטיבה משמעותית בתחום בדיקת השבבים, ושנית גם מבנה השוק השתנה – יש יותר תחרות מבעבר. והכי חשוב – זה עניין של עלות תועלת, גם אם בסופו של דבר המצב יחזור לקדמותו (אורבוטק גדולה ומתחרה שנייה שתחליף את קמטק), עד שזה יקרה אורבוטק תרוויח יפה  - מהרכישה עצמה, ומהיכולת לרסן את ירידת המחירים בשוק. השאלה כמה היא תרוויח וכמה תעלה קמטק, אבל זה לא הכל כלכלה.

אנחנו רוצים להזכיר לכם מי זאת אורבוטק – חברה מדהימה לכל הדעות שהוקמה בשנת 92 ממיזוג  של שתי חברות – אופוטרוטק ואורבוט. שתי חברות ישראליות שייצרו מערכות בדיקה למעגלים מודפסים ופשוט מיררו אחת לשנייה את החיים. שתיהן הפסידו והרבה (רוב הזמן) עד למיזוג המוצלח הזה. שנים דיברו על הצורך במיזוג , אבל זה לא קרה. לא בגלל שיקולים כלכליים, אלא משיקולים של כבוד, יוקרה, בקיצור אגו. זה לדעתנו מה שקורה עכשיו בין אורבוטק וקמטק, אבל בסוף הן יתמזגו.

 

 

  

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 3
 3.  אורבוטק חלשה בגלל המעגלים המודפסים והצגים אבי ספיר 19/11/2007 19:28

 2.  לנעם, הרווח הגולמי של קמטק ירד קובי 19/11/2007 18:06

 1.  don't jump to conclusion נעם טפר 19/11/2007 15:14

כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com