שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
הבורסה ירדה, מניות הביטוח קרסו
ב-15 באוקטובר 2007 הזהרנו מפני הפגיעה הקשה הצפויה ברווחי חברות הביטוח, זמן קצר לפני פרסום אזהרות הרווח שלהן; כעת זה כבר ברור כי גם הרבעון הרביעי יהיה גרוע ואולי גם הרבעון הראשון
קובי ישעיהו 29/1/2008 10:30

במהלך חודש אוקטובר הזהירו חברות הביטוח הגדולות מהרעה משמעותית בתוצאות הרבעון השלישי בגלל המדד הגבוה, החולשה בשוק ההון (שפוגעת מצד אחד ברווחים על השקעות ומצד שני בהכנסות מניהול ביטוחי החיים והמנהלים) והירידה בשער הדולר. אז, המשקיעים והאנליסטים לא התרגשו במיוחד אולם הירידות בשוק המניות בשבועות האחרונים הפילו גם את מניות הביטוח, שגם כך הניבו תשואת חסר משמעותית לעומת מניות הבנקים וגם השוק כולו בשנים האחרונות.

 

כלל ביטוח, למשל, הניבה ב-3 השנים האחרונות תשואה של כ-15% בלבד ומהשיא של 129.3 שקלים למניה בחודש מאי אשתקד נפלה בכ-29.5% ל-91.15 שקל היום. מגדל רשמה ב-3 השנים האחרונות תשואה דומה לזו של כלל ונפלה בכ-19% משיא של 7.42 שקל שסימנה בתחילת חודש נובמבר אשתקד ל-6.05 שקל היום. מדד ת"א 25 רשם בשלוש השנים האחרונות תשואה של כ-63%.

 

ב-15 לאוקטובר 2007, עוד לפני פרסום האזהרות הקודמות, פרסמנו כאן מאמר המזהיר מפני הירידה הצפויה ברווחי חברות הביטוח. חלק מרכזי מהרווח של חברות הביטוח מגיע מדמי הניהול שהן גובות בגין פוליסות משתתפות (קרן י'). דמי הניהול בפוליסות אלו שבמספר חברות מהווים חלק מרכזי ממכלול ההכנסות , נגזר מהתשואה נטו שהצליחו החברות להשיג למשקיעים (למבוטחים) בתוספת של דמי ניהול קבועים.

 

המשמעות היא שככל שהתשואה גבוה יותר כך ההכנסות והרווחים בהתאמה של חברת הביטוח גדולים יותר. העליות בשוק ההון במחצית הראשונה במקביל למדדים הנמוכים (שיעור אינפלציה נמוך) הביאו לתשואה נטו גבוהה, ולרווחים גדולים בחברות הביטוח.  

ברבעון השלישי של 2007 המגמה התהפכה. שוק ההון המקרטע והמדדים הגבוהים, הביאו לתשואות נטו נמוכות ואף שליליות וזה מביא לירידה משמעותית בדמי הניהול ובמקרים מסוימים, לדמי ניהול שליליים.  החברות בעצם מחזירות כסף לפוליסות העמיתים. המגמה הזו, כידוע, נמשכה גם ברבעון הרביעי ואף התעצמה מתחילת 2008 כך שגם דוחות הרבעון הרביעי ישקפו את ההרעה בתוצאות. 

 

כלל ביטוח ומגדל, שתי החברות הגדולות בענף, דיווחו ברבעון השלישי על הפסדים של כ-65 מיליון שקל ו-129 מיליון שקל בהתאמה. ההפסד נוצר, כצפוי, בעיקר בגלל הרעה משמעותית בפעילות בביטוחי החיים והמנהלים של החברות. גם בתוצאות החברות האחרונות נרשמה הרעה משמעותית.

 

לאחר האזהרות הקודמות הגיבו מניות הביטוח הגדולות באנמיות, ככל הנראה על רקע ההערכות כי מדובר בהשפעות חד פעמיות שיחלפו במהרה. לשוק לקח קצת זמן להפנים את המצב העגום (ובעיקר את התמשכות המגמות השליליות כמו מצב שוק ההון והאינפלציה העולה) ומניות הביטוח, שגם כך הניבו תשואת חסר משמעותית לעומת מניות הבנקים וגם השוק כולו בשנים האחרונות, נפלו מאז בעשרות אחוזים למרות המלצות חיוביות של אנליסטים.

 

כן, האנליסטים המסקרים את מניות הביטוח הגיבו באדישות, שלא לומר בביטול, לאזהרות שפורסמו ולתוצאות שהגיעו לאחר מכן. מאיר סלייטר מפריזמה, למשל, העניק בתחילת נובמבר, לאחר פרסום אזהרות הרווח, המלצת "קניה" למניות מגדל וכלל ביטוח, עם מחירי יעד של 8.60 ו-144 שקל בהתאמה.

גם האנליסט עמיחי בומבך מפסגות אופק הוציא אז המלצת "משקל יתר" למניות ענף הביטוח והזכיר כי "הזמן הטוב ביותר לאסוף מניות ביטוח במחירים נוחים הוא דווקא בתקופות חולשה בשוק. אז נצברים בתיקי ההשקעות הרווחים שישוחררו בימים טובים יותר". וההמשך ידוע.

האם המגמה במניות הביטוח עומדת להשתנות והן עשויות להניב תשואה עודפת על מניות הבנקים והשוק כולו? הנבואה כידוע ניתנה לשוטים אבל מה שכן ניתן להעריך זה שהקשיים של חברות הביטוח, כמו התחרות הגוברת ביניהן ומול הבנקים ובתי ההשקעות, לא הולכים להיעלם בעתיד הקרוב.

לבנקים יש קשר הרבה יותר הדוק ללקוחות שלהם. הבנקים אמנם לא מנהלים יותר את הכסף של הציבור אבל הם שולטים בחשבונות העו"ש שלו. חברות הביטוח, מנגד, תלויות ביועצי ההשקעות בבנקים, בסוכני הביטוח ובגורמים נוספים ונמצאות בתחרות הולכת וגוברת הגוררת שחיקה בעמלות ובמחירים.

גורם נוסף הוא השחיקה ברווחיות ביטוחי המנהלים. בעבר נהנו חברות הביטוח מעמלות ודמי ניהול גבוהים מאוד (ומוגזמים לגמרי) בביטוח המנהלים וזה הולך ונעלם. גם אם הבורסה תתאושש (וזה יקרה במוקדם או במאוחר) הרי שהמגמה של הפניית כספי פנסיה למנהלי השקעות ואפיקים זולים הרבה יותר תימשך.

מנגד, מניות הביטוח נסחרות היום במכפילים מאוד נמוכים, של 5-6, יש להן גב מאוד חזק, יש להן גמישות גבוהה בקיצוץ הוצאות בעיתות מצוקה ותשתית טובה שתאפשר להם להתמודד עם השינויים ברגולציה ובהתנהגות הצרכנים. רק שזה לוקח זמן, לעיתים הרבה זמן. בכל זאת, כנראה שבעוד כמה שנים הענף וחברות הביטוח יהיו במקום שונה לגמרי לעומת המצב כיום ומי שנכנס היום למניות אלה יהנה מתשואה דו ספרתית שנתית בשנים הקרובות .

 

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com