שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
ההונאה של גוגל
גוגל צומחת בעסקים והמניה בשיא, אבל הונאת ההקלקות מעיבה על התוצאות
אבישי עובדיה 26/9/2007 9:51

ענקית האינטרנט, גוגל (GOOG) נוגעת  בשיא של כ-570 דולר ושווי של כ-180 מיליארד דולר. החברה המדהימה הזו  צפויה בשנה הבאה לייצר הכנסות של 15.7 מיליארד דולר, בהשוואה להכנסות צפויות  של 11.5 מיליארד דולר השנה. צמיחה של כ-36.5% בשעה שענקיות אינטרנט אחרות – יאהו ו-eBay צפויות לצמוח ב-16% ו-18% בהתאמה. זהו בהחלט גידול מרשים, במיוחד במספרים הגדולים של גוגל. אחרי הכל, ככל שהחברה גדולה יותר כך קשה לה לצמוח, ואמנם, קצב הצמיחה של גוגל יורד באופן טבעי בשנים האחרונות – כ-50% השנה, 70% לערך לפני שנתיים, אבל זה עדיין מרשים לכל הדעות. 

מה שאפילו מרשים יותר זה הרווחיות. בשנה הבאה צפויה גוגל להרוויח, על פי קונסנזוס התחזיות 6.1 מיליארד דולר (19.5 דולר למניה)  שהם 38.8% מההכנסות – שיעור רווחיות בהחלט יוצא דופן, אם כי נמוך מהצפי לשנה הנוכחית בגלל גידול בהוצאות וירידה מסוימת במרווחים. השנה צפויה גוגל לדווח על רווח של 4.8 מיליארד דולר (15.2 דולר למניה), שהם 41.6% מההכנסות.

המספרים היפים של גוגל מיוחסים למודל העסקי הבריא שלה. מיליונים, למעשה מאות מיליונים של משתמשים, ובקרוב זה יגיע למיליארד, מייצרים בשבילה הכנסות דרך גלישה באינטרנט ושימוש במנוע החיפוש של החברה. בצד התוצאות האיכותיות של החיפוש, מפורטים קישורים ממומנים. כל הקלקה על קישור כזה מכניס לגוגל כסף – בין 10 סנט לעשרות דולרים (במקרים נדירים). כן, פשוט וגאוני – אנחנו מחפשים ומקליקים על לינק ממומן והגופים (אתרים) שאליהם אנחנו מגיעים משלמים לקופה התופחת של גוגל. אבל, זה לא כל כך פשוט כמו שזה נראה. הרבה אנשים לא מודעים שמדובר בקישורים ממומנים, או שלא מבינים את המשמעות ונכנסים כי הקישור המסוים קפץ להם ראשון לעיניים. אבל, זה עוד ניחא. הבעיה הגדולה היא מה שמכונה - הונאת ההקלקות. תחשבו שחברה מסוימת רוצה להזיק למתחרה שלה ולעלות את הוצאות הפרסום של המתחרה שלה. יש לה דרך מצוינת לעשות זאת: היא יכולה להושיב אנשים או לפתח תוכנה שמקליקה באופן שוטף על הלינק הממומן של המתחרה וכך ליצור הוצאות גבוהות. זאת הונאה של ממש, וגוגל לא מתגברת עליה לחלוטין. היא יוצרת מנגנונים שיווסתו את התופעה, אבל חייבים לומר, זה לא ממש האינטרס הכלכלי שלה. מבחינתה שכולם יקליקו וכמה שיותר כך טוב יותר.

על פי הערכות שונות ההונאות עשויות להגיע בין 10% ל-20%  ויש אומרים שאף יותר מסך ההכנסות של גוגל. זה לא אומר שגוגל לא חברה מדהימה, וזה לא אומר שהמניה לא תמשיך צפונה, אבל זה אומר שיש "חור שחור" בתוצאות של החברה – הכנסות מסוימות שהיא מכירה בהן והן לא הכנסות אמיתיות. מתישהו זה יתפוצץ בפרצוף. זה יכול להיות עם הגברת הלחץ מצד האתרים לפתירת הבעיה הזו, וזה יכול להיות במקביל להתרחבות טכנולוגיות החיפוש המתקדמות. כבר היום יש חברות שמספקות חיפוש לפי הצלחה. האתרים לא משלמים על כל הקלקה על לינק ממומן, אלא רק עם הגולש מתעניין, פונה או רוכש את הישרות או המוצר. החיפוש המתקדם הזה הוא עדיין בחיתולים, אבל כשזה יתפוס תאוצה גוגל תהיה חייבת לצאת בגרסה משלה לטכנולוגיה הזו, או לפתור באופן מוחלט את הונאת ההקלקות, וזה - גם יעלה כסף וגם יקטין את ההכנסות.  

רישום לניוזלטר
כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com