שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
האם קומברס תאלץ לפטר מאות עובדים בתקופה הקרובה?
מספר ההכרזות על עסקאות חדשות בתחום שירותי הערך המוסף, בחודשיים הראשונים של הרבעון, אינו מעודד; האם יפוטרו מהנדסים המועסקים בסניפי החברה שסמוכים לאתרי הלקוחות והאם אודיוקודס תרצה לגייס אותם?
הדס גייפמן 7/4/2008 13:00

בסוף אפריל תסגור קומברס את הרבעון הראשון של 2008 (השנה הפיסקאלית של החברה מתחילה בפברואר). במועד זה גם תמלא שנה לכניסתו של אנדרה דהאן לתפקידו כמנכ"ל הקבוצה. השאלה הגדולה אם כן היא, האם דהאן עמד במשימות שהוצבו לו עם כניסתו לתפקיד, ובראשן הגדלת רווחי החברה והבאתה לרווחיות תפעולית בת שתי ספרות בתוך כמה רבעונים.

 

התפטרותו של יו"ר הקבוצה מארק טארל ב-20 במארס עלולה להוות איתות לא מעודד אף-על-פי שהוא ממשיך לכהן כדירקטור במועצת המנהלים. אבל את האיתות הברור ביותר לגבי התוצאות של קומברס, החברה הבת הגדולה של הקבוצה, ניתן למצוא בהודעותיה על עסקאות חדשות. במהלך החודשיים הראשונים של הרבעון הראשון הכריזה קומברס על מעט מאוד עסקאות חדשות.

 

העסקאות הבולטות והגדולות יחסית של הרבעון (עד עתה) היו הטמעת מערכת גיטווי לאינטרנט נייד אצל המפעיל האוקראיני קייבסטאר ועסקה חדשה עם אוסטאר האוסטרלית בתחום מערכות הבילינג. רוב ההכרזות בפברואר-מארס היו על הרחבות ושדרוגים אצל לקוחות קיימים, כמו גם הטמעות והשקות של מערכות שהעסקאות לגביהן נחתמו כבר ברבעונים קודמים.

 

יתרה מזאת, הכרזות רבות מדברות על שווקים מתעוררים. כיום אלו הם השווקים החשובים ביותר עבור ספקי טכנולוגיה מסוגה של קומברס, אבל סביר להניח שרובם יניבו רווחים משמעותיים רק בטווח הרחוק יותר. למעשה, במקרים רבים אף חלה ירידה ברווחיות ספק הטכנולוגיה מעסקאות בשווקים מתעוררים, ברבעונים הראשונים שלאחר ההטמעה, שכן ברוב השווקים הללו ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU) היא נמוכה יחסית ובשלבים הראשונים נוהגים ספקי הטכנולוגיה לספוג את הירידה ברווחיות כדי לזכות בעסקאות. לא ברור האם זה המצב גם בקומברס או שהחברה שואפת להתמקד בעסקאות שיניבו לה רווחיות בטווחים קצרים יותר. מה שכן ברור הוא שבשלב זה, עסקאות שירותי ערך מוסף בשווקים מתעוררים לא מאופיינות ברווחיות גבוהה. לכך יש להוסיף את העובדה ששוק התקשורת במערב אירופה, שהוא שוק היעד המסורתי של קומברס, הינו רווי מזה זמן רב.

 

לכן, אם ברבעון הראשון לא היו (או יהיו) לקומברס עסקאות גדולות ורווחיות שהיא עדיין לא הכריזה עליהן, בתחום שירותי הערך המוסף, ניתן לשער שבזמן הקרוב לא יחול שיפור משמעותי ברווחיה מפעילות זו. אין זאת אומרת שהחברה לא תעמוד ביעדים, או שהתוצאות שלה יהיו נמוכות מאלו שההנהלה ציפתה להן. אבל אם ההכנסות משירותי הערך המוסף לא יתרמו לשיפור משמעותי ברווחי החברה, השיפור יצטרך להגיע מכיוון ההוצאות.

 

במילים אחרות, החברה עלולה למצוא עצמה במצב שבו היא תאלץ לפטר כמה מאות עובדים בחודש הקרוב. ככל הידוע, בתקופה האחרונה חלה עזיבה של עובדים רבים מקומברס לטובת חברות אחרות ויתכן אף שחלקם פוטרו בקבוצות קטנות. למרות זאת, אם כמה מבעלי המניות הגדולים של קומברס ילחצו לראות שיפור משמעותי ומהיר יותר בתוצאות, סביר להניח שהחברה תתקשה להימנע מגל פיטורים נוסף.    

 

ניתן להעריך שרוב הפיטורים (אם אכן יתבצעו) יהיו בקרב עובדים שמועסקים בתחום שירותי הערך המוסף. גורם בענף משער, כי אם קומברס אכן תפטר מאות עובדים, הפיטורים יהיו בעיקר בקרב העובדים שמועסקים במרכז החברה בארץ. עם זאת, אין זה מן הנמנע שיפוטרו גם רבים מבין המהנדסים שמועסקים במשרדי החברה בחו"ל וממוקמים ליד אתרי הלקוחות. מדובר במהנדסים המכירים מקרוב את הצרכים של מפעילי התקשורת ויודעים לספק בתוך זמן קצר שירותים ספציפיים על פי צרכי הלקוח. היכולת הזו היתה תמיד אחד היתרונות החשובים של קומברס על פני ענקי ציוד התקשורת הגדולים דוגמת אריקסון, שרכשה אשתקד את ספקית שירותי הערך המוסף השבדית מוביאון.

 

מתחרה נוספת של קומברס היא אודיוקודס הישראלית שרכשה בתחילת 2007 את ספקית שירותי הערך המוסף המתקדמים CTI בריבוע. אם וכאשר יתרחשו הפיטורים, יעמוד לרשותה של אודיוקודס מאגר גדול של מהנדסים בעלי ידע רב וניסיון בעבודה מול מפעילי תקשורת מהגדולים בעולם. יתכן מאוד שלאור המצב הכלכלי בשווקים המפותחים אודיוקודס תחשוב כמה פעמים לפני שתגייס מהנדסים חדשים, אבל סביר להניח שהיא תיקח בחשבון את היכולות של מהנדסים אלו ואת הניסיון הרב שרכשו במסגרת עבודתם בקומברס. אודיוקודס ממקדת אמנם חלק ניכר מפעילות שירותי הערך המוסף שלה  בשווקים מתעוררים שבהם נמצא עיקר הצמיחה של שוק התקשורת, בעוד שרוב הלקוחות של קומברס נמצאים בשוק האירופאי, אבל ניתן ליישם את היכולות והניסיון של מהנדסים אלו גם בשווקים אחרים.

 

hadassg@012.net.il

 

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 7
 7.  4 ו-6 ירוקים... מקנאה גלית 16/4/2008 11:57

 6.  מסכים עם 4 חץ3 8/4/2008 16:42

 5.  הדס, לתשומת ליבך, קייב זה באוקראינה קייב זה באוקראינה 8/4/2008 11:52

 4.  מחזור זה ירוק 8/4/2008 11:03

 3.  למה אין דוחות כבר שנתיים????. מירון 7/4/2008 16:27

 2.  קומברס חברה מצויינת טומי 7/4/2008 14:01

 1.  הדס לא טועה קובי 7/4/2008 13:43

כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com