שם משתמש
 
  סיסמה
 
  זכור אותי
שלום,  אורח
הרשמה | שכחתי סיסמה
אודות
מי אנחנו
צור קשר
 
גירסת Beta
 
תל אביב 
שלב הנעילה - טוב או רע ?
לאחרונה נפתח בבורסה ליין הימורים ב 17:15 - מה יהיה שער הנעילה לעומת המסחר השוטף במהלך היום. איך התפתחה שיטת הנעילה הנוכחית, מה הבעייתיות שלה ואיך ניתן לפתור את העיוות שהיא יוצרת.
רון שטיינבלט 3/8/2008 15:23

בדיוק שנה חלפה מאז נכנסה שיטת הנעילה הנוכחית לבורסה, שבה מתבצע מכרז בדומה למכרז בשלב הפתיחה. שינוי שיטת הנעילה היה חלק מהמלצות ועדת האוזר, והנימוק היה ששיטה זו תייצג בצורה נכונה יותר את שווים של ניירות הערך בסוף יום המסחר. האומנם?

המקרה הראשון שבה נחשפה הבעייתיות של שיטת הנעילה הנוכחית היה בינואר האחרון – בשלב הנעילה הגיע מוכר גדול במניית אי.די.בי. פיתוח, ושם היצע בשער 1, הלימיט הנמוך ביותר שניתן לשים בבורסה. מול אותו מוכר, אשר הציב את ההיצע בדקות המסחר האחרונות לא היו מספיק קונים, והעסקאות בשלב הנעילה נעשו בשער של אגורה אחת, שנקבע גם כשער הסגירה לאותו יום.
המקרה הזה חשף בקיצוניות את החיסרון הגדול של שיטה זו – ניתן להשפיע על שערי הסגירה של ניירות ערך בסכומים לא גדולים. במקרה של אי.די.בי. פיתוח, שאיבדה את כל שוויה בדקות ספורות, הבורסה ביטלה את העסקאות, והמניה סגרה את אותו יום מסחר בירידה מינורית.

המקרה הזה אולי קיצוני, אולם בשבועות האחרונים מתרבים המקרים בהם המסחר בשלב הנעילה ושער הסגירה אינו משקף את המסחר במהלך היום באותו נייר. מספר דוגמאות - ביום רביעי האחרון מניית אלרוב נדלן עלתה בחדות במהלך יום המסחר במחזור של 15 מיליון שקל, כאשר בשעה 17:15, לפני שלב הנעילה, נסחרה המניה בעליה של 8.5%. בנעילה הגיע מוכר גדול, אשר הציב את ההיצע שלו בשער הבסיס. מול אותו מוכר לא התייצבו קונים רבים, והמניה, שאך לפני רגע נסחרה בעליה חדה, סגרה את יום המסחר בעליה מינורית של חצי אחוז, במחזור שהיווה 2.5% מסך המחזור היומי במניה באותו יום. מקרה דומה היה באותו יום גם במניית אלוני חץ – לפני שלב הנעילה נסחרה המניה בעליה של 7.5%, ולאחריו סגרה את יום המסחר בעליה מינורית של 0.4%. כאן המחזור בנעילה היווה 25% מסך המחזור היומי במניה.

אם חשבתם שהתופעה המוזכרת כאן היא רק נחלתן של מניות מהיתר או מהנדל"ן, אזי טעות בידכם.
גם במניית שטראוס, השייכת למדד ת"א 25, התרחש ביום חמישי התרגיל הנ"ל – בשעה 17:15 נסחרה המניה בעליה של 2.9%, כאשר בשלב הנעילה ירדה המניה ב 0.75% וסגרה בנמוך יומי, בשער שבו לא נסחרה כלל באותו יום מסחר.

אלו הן רק דוגמאות ספורות למה שמתרחש לאחרונה בשלב הנעילה. נראה שגופים אשר סופגים פדיונות או יצירות במהלך היום, באים איתם לשוק בנעילה ומוכרים או קונים במחירים לא סבירים ביחס למסחר במהלך היום, תוך כדי הטיית שער הנעילה.
כדאי לזכור שלשער הנעילה חשיבות רבה מאחר והוא השער הקובע לחישוב התשואות ושיערוך התיקים של המשקיעים המוסדיים, קרנות נאמנות ומשקיעים אחרים.

פתרונות לבעיה

לאחרונה אימצה הבורסה את "הפתיחה האנגלית", אשר מאריכה את שלב מסחר הפתיחה, באם התנודה במדד גבוהה מ 2.5%. ייתכן שיהיה כדאי לשקול הכנסת שיטה זו גם למסחר הנעילה, בצורה אשר תגביל את התנודה של ניירות ערך ביחס לשער שבו נסחרו לפני שלב הנעילה.
פתרון נוסף הוא חזרה לשיטה הישנה – בשיטה זו שער הנעילה היה נקבע בשעה 17:15 לפי השער הממוצע של העסקאות האחרונות שנעשו בנייר, ומשנקבע שער זה ניתן במשך 15 דקות לסחור בנייר בשער קבוע.

כאשר נכנסה שיטת הנעילה החדשה, אחד הנימוקים להכנסתה היו שהיא עובדת בבורסות מפותחות (כמו גרמניה ופריז). יכול להיות שהשיטה טובה, אולם השוק הישראלי קטן מכדי שהשיטה תעבוד כמתוכנן, ויותר מדי פעמים נוצר מצב שבו שער הנעילה סותר את כל יום המסחר.

לאחרונה הודיעה מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, על מינוי ועדה פנימית לבחינת שעות הפעילות למסחר בבורסה. טוב תעשה ועדה זו אם בנוסף לכך תבחן מחדש גם את שיטת המסחר בנעילה.

רישום לניוזלטר
מספר תגובות: 3
 3.  צודק בהחלט לחזור לשיטה הישנה גיל דורדון 11/9/2008 1:56

 2.  שיטת הנעילה הקודמת עדיפה ניצן 8/8/2008 3:46

 1.  ספקולציה כזו או אחרת יוסי 4/8/2008 11:35

כתבות נוספות
כרית הביטחון של אימפקס
כמה זמן לא פרסמה אימפקס דו"חות כספיים ואיך זה קשור ...
20/5/2009 19:14
אבישי עובדיה
הצל שמאיים על פולישק
באלו אמות מידה פיננסיות לא עמדה פולישק, המייצרת בין היתר ...
11/12/2008 18:23
אבישי עובדיה
מה מלמדים המספרים של אפריקה מגורים על מחירי הדירות
הדוחות לרבעון הראשון של אחת מהחברות הגדולות בענף המגורים ...
4/6/2008 10:14
אבישי עובדיה
הבלון של כלל פיננסים
בכמה קנתה כלל פיננסים את אילנות דיסקונט, איך היא מצליחה ...
21/3/2008 6:46
אבישי עובדיה
דלק נדלן שווה......0
זה השווי בעקיפין שנותנים לחברה אנליסטים מבתי השקעות ...
16/3/2008 9:44
אבישי עובדיה
האם אפריקה יכולה ליפול
כמה באמת הפסידה אפריקה במחצית הראשונה ולמה זה לא מתבטא בדוח ...
28/9/2008 20:32
אבישי עובדיה
העסקה המוצלחת של בועז יונה
אין הכוונה לעסקת הטיעון שחתם יונה עם הפרקליטות, אלא לקרקע ...
18/6/2008 16:23
רון שטיינבלט
לעלות לסיבוב על האופנוע ?
מניית הארלי דיווידסון נפלה בשנה האחרונה מ-64 דולר לשפל של ...
5/6/2008 14:58
קובי ישעיהו
ליטו גרופ הולכת ומסתבכת
החברה דוחה שוב את פרסום הדוחות ל-2007; סכנת ההשעייה מהמסחר ...
18/4/2008 8:16
רון שטיינבלט
סטאר נייט - ההכנסות נרשמו, אבל הכסף לא התקבל
סטאר נייט מגדילה הכנסות, אבל עוברת להפסד; יש לה אמנם צבר ...
11/4/2008 6:54
אבישי עובדיה
תנאי שימוש
 

הכתבות באתר בורסה–פלוס הינן אינפורמטיביות בלבד, ואינן מהוות הצעה לקנייה או מכירה של מניות כלשהן.
כמו"כ אין לראות בכתבות תחליף לייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל משקיע.

© כל הזכויות שמורות לבורסה-פלוס
האתר נבנה ועוצב ע"י shteeble.com